Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Probleemloos reizen met een functiebeperking

Nieuws

Nieuwe stations die rolstoeltoegankelijk zijn, nieuws over NS Reisassistentie of handige nieuwe functies in de NS-app: soms hebben we nieuws dat we graag willen delen. Op deze pagina vind je alle belangrijke nieuwtjes voor reizigers met een beperking op een rij.


1 Stap Verder-service uitgebreid van 5 naar 27 stations

Goed nieuws voor reizigers met een visuele beperking die gebruik willen maken van de 1 Stap Verder-service. Deze service is uitgebreid van 5 naar 27 grote stations.

Hoe werkt de 1 Stap Verder-Service?

De reisassistent geeft begeleiding bij het in-, uit- en overstappen tussen de treinen. Bij 1 Stap Verder-service biedt de NS-reisassistentie je op de heenreis begeleiding naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. De reisassistent begeleidt je naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station. Zowel reisassistentie als de 1 Stap Verder-service kun je gratis aanvragen van de eerste-tot en met de laatste trein. Je kunt de 1 Stap Verder-service telefonisch aanvragen via NS Klantenservice via 030 – 23 57 822.

De uitbreiding van het aantal stations is gerealiseerd in samenwerking met de Oogvereniging .

Sinds 5 januari 2024 kun je de 1 Stap Verder-service gebruiken op de volgende stations:

  • Almere Centrum
  • Amersfoort Centraal
  • Amsterdam Amstel
  • Amsterdam Bijlmer Arena
  • Amsterdam Centraal
  • Amsterdam Sloterdijk
  • Amsterdam Zuid
  • Arnhem Centraal
  • Breda
  • Delft
  • Den Haag Centraal
  • Den Haag HS
  • Deventer
  • Eindhoven
  • Enschede
  • Groningen
  • Haarlem
  • Leeuwarden
  • Leiden Centraal
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam Centraal
  • s Hertogenbosch
  • Schiphol Airport
  • Utrecht Centraal
  • Zaandam
  • Zwolle

NS TreinTrainPakket ook in 2024 beschikbaar

14 december 2023

Mensen met een licht verstandelijke beperking vinden het soms spannend om met de trein te reizen en hebben vragen als: waar koop ik een kaartje, van welk perron vertrekt mijn trein en waar kan ik terecht als ik hulp nodig heb? NS vindt het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in de trein en heeft daarom het ‘NS TreinTrainPakket’ ontwikkeld.

Het TreinTrainPakket is samengesteld met én voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Zij kunnen soms wat extra hulpmiddelen en training gebruiken om nagenoeg zelfstandig met de trein te reizen. NS heeft 5 pakketten beschikbaar die in 2023 continue in gebruik zijn geweest bij instellingen voor mensen met een licht verstandelijke beperking en scholen voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Dit pakket bevat middelen om te oefenen met het reizen met de trein: een uitleg- en oefenmodule, een VR game en een ervaringsreis.

Ook in 2024 kan van het pakket gebruik worden gemaakt. Werk je bij een instelling voor mensen met een licht verstandelijke beperking of op het Voortgezet Speciaal Onderwijs en heb je interesse in het pakket, dan kun je voor meer informatie per mail contact opnemen via: programma.toegankelijkheid@ns.nl.

NS Reisassistentie nu op 241 stations

6 december 2023

Vanaf zondag 10 december zijn bijna alle stations waar NS rijdt voorzien van reisassistentie. Een belangrijke mijlpaal voor mensen met een beperking, en een mooie stap op weg naar de NS ambitie om gelijkwaardige reismogelijkheden voor iedereen te realiseren. Zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig.

De afgelopen jaren heeft NS het aantal stations met reisassistentie jaarlijks fors uitgebreid. Deze uitbreiding past in een bredere aanpak om het reizen per trein steeds toegankelijker te maken. In deze aanpak voorziet ProRail stations van liften en hellingbanen, en brengt perrons op de juiste hoogte. Alle sprintertreinen en de nieuwste intercity’s van NS zijn voor iedereen toegankelijk, en dit aantal neemt de komende jaren steeds verder toe. Hierdoor is het voor klanten met een beperking steeds vaker mogelijk zelfstandig in- en uit te stappen. Daar waar dat nog niet mogelijk is, of als een reiziger hulp nodig heeft bij de in- of uitstap of bij het navigeren door het station, biedt NS nu dus op 241 stations reisassistentie. Deze reisassistentie is beschikbaar van de eerste tot en met de laatste trein. Tot 1 uur voorafgaand aan de reis kan reisassistentie kosteloos aangevraagd worden via de NS -app, website NS.nl of telefonisch.

Roos Prommenschenckel, komt vanuit de Roos Prommenschenckel Foundation op voor toegankelijk ov: "Toen ik in 2006 de eerste Mis(s) verkiezing voor vrouwen met een lichamelijke beperking won, sprak ik de wens uit voor toegankelijk openbaar vervoer. De vrijheid om je te verplaatsen en daardoor écht mee te kunnen doen aan de maatschappij. Destijds werd er op slechts 37% van de NS-stations assistentie geboden. Dat we nu op nagenoeg 100% van de stations waar NS stopt assistentie kunnen boeken en zo mee kunnen, maakt mij dankbaar en ook trots.”  

NS rijdt in totaal op 247 van de ruim 400 stations in Nederland. 241 hiervan hebben straks reisassistentie. Op 4 stations (Blerick, Eindhoven Strijp-S, Wolfheze en Arnhem Presikhaaf) is nog geen lift of hellingbaan aanwezig: daar is vanaf 10 december alleen assistentie mogelijk voor reizigers die geen extra hulpmiddelen nodig hebben zoals een oprijplaat. Dit gaat met name om mensen met een visuele beperking. Volledige reisassistentie wordt daar mogelijk  vanaf het moment dat ProRail een lift of hellingbaan heeft aangebracht. Op de stations Bovenkarspel-Grootebroek en Hoogkarspel is het perron te smal om een speciale brug als hulpmiddel te kunnen gebruiken. Hier is assistentie alleen mogelijk voor klanten die geen brug nodig hebben.

ProRail heeft dit jaar de perrons op diverse stations aangepast om drempelloze instap mogelijk te maken. Ook voorzag ProRail de stations Dordrecht Zuid en Den Haag HS van liften en kreeg station Veenendaal West een hellingbaan.

NS blijft, samen met ProRail en belangenorganisaties zoals de Roos Prommenschenckel Foundation, Ieder(in),Coalitie voor Inclusie en de Oogvereniging, hard werken aan een toegankelijke en betrouwbare treinreis.

NS Reisassistentie

Boek gemakkelijk online of telefonisch een reis met assistentie.

Man in elektrische rolstoel checkt in

Reizen met een beperking

Gewoon kunnen reizen met de trein, ook als je een beperking hebt.

Vrouw checkt NS Reisplanner op mobiele telefoon

Thuis voorbereiden

Alles over hoe je je reis thuis kunt voorbereiden als je reist met een motorische beperking.