Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Probleemloos reizen met een functiebeperking

Nieuws

Nieuwe stations die rolstoeltoegankelijk zijn, nieuws over NS Reisassistentie of handige nieuwe functies in de NS-app: soms hebben we nieuws dat we graag willen delen. Op deze pagina vind je alle belangrijke nieuwtjes voor reizigers met een beperking op een rij.


Doet de lift op mijn station het?

25 juli 2022

Voor reizigers die afhankelijk zijn van de lift, is het belangrijk om te weten of de lift het doet.
Voor liften die langer dan 1 week niet beschikbaar zijn, is deze informatie nu te vinden in de reisplanner op ns.nl of in de NS app. Op dit moment wordt deze informatie wekelijks aangepast. Het kan dus voorkomen dat het overzicht niet 100% volledig is.

Je kunt de informatie op de volgende manier vinden:

  • Plan je reis in de Reisplanner
  • Klik op de stationsnaam
  • Klik op voorzieningen/stationsinformatie
  • Wanneer de lift niet beschikbaar is, zie je 'Lift tijdelijk buiten dienst' staan (zie ook op de afbeelding hiernaast). 

Wat kun je doen als de lift niet beschikbaar is?

Neem dan telefonisch contact op met NS Klantenservice. NS Klantenservice zoekt dan, samen met jou, naar de beste oplossing. Wanneer NS Klantenservice besluit een taxi in te zetten, is deze voor jou gratis. 

NS klantenservice beter bereikbaar voor doven en slechthorenden

22 december 2021

Een toegankelijke treinreis voor iedereen, daar werkt NS hard aan. Ook voor mensen met een auditieve beperking wil NS de service en informatievoorziening steeds verder verbeteren. Aan het eind van 2020 heeft MarketRespons, in opdracht van NS, een onderzoek uitgevoerd onder mensen met een auditieve beperking. NS wilde weten hoe zij het contact met NS Klantenservice* ervaren. Natuurlijk wilde NS óók weten hoe zij dit contact nog beter aan kunnen laten sluiten bij mensen met een auditieve beperking. NS is blij dat meer dan 250 mensen deel hebben genomen aan het onderzoek.

*NS verstaat onder NS Klantenservice de afdeling die, via Twitter, Chat, Facebook of telefonisch vragen, suggesties en klachten afhandelt.

Uit het onderzoek bleek dat een groot deel van deelnemers tevreden is over de mogelijkheden die er nu al zijn om in contact te komen met NS Klantenservice. Het onderzoek laat ook een aantal gewenste verbeteringen zien. Deelnemers geven aan dat er niet altijd genoeg rekening wordt gehouden met de beperking en klantadviseurs dan te snel of niet duidelijk genoeg spreken. Daarnaast zien we dat voor veel deelnemers contact via Twitter of Chat goed werkt, maar dat dit voor ouderen niet altijd het geval is. Dove respondenten geven aan dat de mogelijkheid van een (tele) tolk in sommige gevallen gemist wordt. In het algemeen geldt: hoe ingewikkelder de vraag of het probleem, hoe belangrijker het is dat de vorm van contact goed aansluit bij de wensen van een klant met een auditieve beperking.

Wat heeft NS gedaan met de uitkomsten?

Samen met een werkgroep waar ook de verschillende belangenorganisaties voor mensen met een auditieve beperking bij aangesloten waren, hebben we de volgende verbeteringen uitgewerkt.

  1. NS heeft aan alle medewerkers van NS klantenservice een korte duidelijke instructie beschikbaar gesteld met de belangrijkste tips voor een goed contact met klanten met een auditieve beperking.
  2. NS klantenservice is vanaf nu ook makkelijk bereikbaar door middel van Klik voor Teletolk. Hoe dat gaat, lees je hier.
  3. Wanneer het contact, met de beschikbare contactmogelijkheden, toch niet goed lukt, kun je NS klantenservice vanaf nu ook een contactformulier sturen. Hoe dit werkt, lees je hier.

NS hoopt dat door deze aanpassingen hun klantenservice weer net iets beter toegankelijk is voor mensen die doof of slechthorend zijn.

Achter de schermen

1 september 2021

Joost Nagtzaam, projectleider programma toegankelijkheid bij NS, ziet zijn werk als een grote ontdekkingsreis. ‘Je denkt dat je een beeld hebt van waar mensen met een beperking tegenaan lopen, als je je dan gaat verdiepen blijkt dit vaak niet te kloppen.’

Lees het volledige artikel in SPOOR.

Toegankelijkheid bij NS in doof.nl

2 april 2021

Joost Nagtzaam, projectmanager Toegankelijkheid bij NS, is aan het woord in een interview met Doof.nl

'Ook voor reizigers die doof of slechthorend zijn willen we zoveel mogelijk barrières wegnemen'.

Benieuwd naar het hele verhaal? Klik op de link om naar het interview te gaan.