Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Nieuws

Nieuwe stations die rolstoeltoegankelijk zijn, nieuws over NS Reisassistentie of handige nieuwe functies in de NS-app: soms hebben we nieuws dat we graag willen delen. Op deze pagina vind je alle belangrijke nieuwtjes voor reizigers met een beperking op een rij.


Herfstmaatregelen bij NS: wat verandert er voor jou?

10 september 2020

Van 7 september t/m 12 december zet NS op een aantal trajecten geltreinen in. Bladeren op het spoor in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg? Onze machinisten moeten langzamer optrekken en rustiger remmen, wat kan zorgen voor vertragingen. Vanaf 7 september rijden onze geltreinen om de kans op gladde sporen te verkleinen. Met een speciale gel maken die de sporen weer wat ruwer. Hierdoor kunnen onze machinisten beter volgens dienstregeling rijden en vertragingen voorkomen.

Deze geltreinen zijn van het type SGM of DDZ (dubbeldeks trein). Als gevolg hiervan kan het in deze periode dan ook voorkomen dat er een ander type trein rijdt dan je gewend bent. Dit is het geval op de trajecten Baarn- Utrecht, Breukelen-Utrecht-Rhenen en tussen Groningen en Zwolle.

Ga je op reis? Check de NS Reisplanner!
In de NS Reisplanner kun je vanaf 72 uur voor vertrek zien welk type trein er ingezet zal worden. We adviseren je om voor vertrek altijd de NS Reisplanner te raadplegen. Kun je door de inzet van geltreinen niet op eigen gelegenheid reizen? Dan kun je altijd NS Reisassistentie aanvragen voor jouw reis. Hiermee is het mogelijk om hulp te krijgen bij het in- en uitstappen. NS Reisassistentie is aan te vragen op 144 stations in Nederland. Het overzicht van alle stations met NS Reisassistentie vind je hier.

Je assistentieverlener ontmoeten op het vertrekperron? Dat kan!

19 augustus 2020

Vanaf 1 september is het mogelijk om je assistentieverlener te ontmoeten op het vertrekperron. Dit geldt voor alle stations waar we NS Reisassistentie aanbieden. Als je tijdens het aanvragen van NS Reisassistentie hiervoor kiest, kun je op het station rechtstreeks naar het perron gaan waar je trein vertrekt. Tijdens het boeken en in de bevestigingsmail staat wat de exacte ontmoetingsplek op het perron is. Op de meeste stations is dit bij de lift.

Je dient 10 minuten voor vertrek van de trein aanwezig te zijn bij het ontmoetingspunt op het perron, zodat we je veilig en comfortabel kunnen helpen bij het instappen. Wil je je assistentieverlener ontmoeten op een van de andere ontmoetingspunten? Dat kan natuurlijk ook. Uiteraard hebben we dan iets meer tijd nodig en vragen we je om 15 minuten voor vertrek van de trein aanwezig te zijn.

Nieuwe liften en NS Reisassistentie op station Haarlem Spaarnwoude

2 juli 2020

Met ingang van 3 juli kunnen ook reizigers met een beperking die assistentie nodig hebben van en naar station Haarlem Spaarnwoude reizen, bijvoorbeeld om een bezoek te brengen aan de IKEA die zich naast het station bevindt. De afgelopen maanden heeft ProRail nieuwe liften en hellingbanen geplaatst. NS heeft het station toegevoegd aan de lijst met stations waar NS Reisassistentie wordt aangeboden. 

 

NS introduceert de NS Perronwijzer-app

11 februari 2020

Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je vanaf nu de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt. Heb je spraak geactiveerd op je telefoon? Dan leest de app ook voor wat er op de borden boven de perrons staat. Dat werkt heel eenvoudig: al met een paar kliks hoor je de belangrijkste reisinformatie van het perron waar jij je bevindt.

Nu ook NS Reisassistentie mogelijk in nachttreinen

1 februari 2020

Vanaf februari 2020 is het mogelijk om 24/7 NS Reisassistentie aan te vragen. Ook voor de nachttreinen. In de Randstad rijdt de nachttrein elke nacht, in andere delen van het land rijdt de nachttrein in het weekend. Kijk in de NS Reisplanner voor exacte vertrek- en aankomsttijden en check je reis kort voor vertrek nogmaals voor het meest actuele reisadvies.

Contact met NS Klantenservice via WhatsApp

31 januari 2020

Heb je een (dringende) vraag over reizen met NS Reisassistentie, is de instaphulp er nog niet of wil je telefonisch contact over jouw geboekte reis? Dan is NS Klantenservice 24/7 telefonisch bereikbaar. Vanaf februari 2020 voegen we een contactmogelijkheid toe: je kunt nu ook een berichtje sturen via WhatsApp. Bijvoorbeeld als je niet in staat bent om te bellen of simpelweg liever een berichtje stuurt. Je opent WhatsApp vanuit de NS-app onder het kopje 'NS Reisassistentie'. In eerste instantie is deze functie beschikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Gaandeweg wordt dit verder uitgebreid. In de NS-app kun je altijd zien of het mogelijk is om een WhatsApp-bericht te sturen.