Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Probleemloos reizen met een functiebeperking

Nieuws

Nieuwe stations die rolstoeltoegankelijk zijn, nieuws over NS Reisassistentie of handige nieuwe functies in de NS-app: soms hebben we nieuws dat we graag willen delen. Op deze pagina vind je alle belangrijke nieuwtjes voor reizigers met een beperking op een rij.


Herfstmaatregelen bij NS: wat verandert er voor jou?

1 september 2021

Van 6 september t/m 11 december zet NS op een aantal trajecten geltreinen in. Bladeren op het spoor in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg? Onze machinisten moeten langzamer optrekken en rustiger remmen, wat kan zorgen voor vertragingen. Vanaf 6 september rijden onze geltreinen om de kans op gladde sporen te verkleinen. Met een speciale gel maken die de sporen weer wat ruwer. Hierdoor kunnen onze machinisten beter volgens dienstregeling rijden en vertragingen voorkomen.

Deze geltreinen zijn van het type SGM of DDZ (dubbeldeks trein). Als gevolg hiervan kan het in deze periode voorkomen dat er een ander type trein rijdt dan je gewend bent. Op deze trajecten is dit van toepassing:

  • Baarn - Utrecht
  • Breukelen - Utrecht - Rhenen
  • Amsterdam - Haarlem - Alkmaar - Hoorn
  • Apeldoorn - Deventer - Enschede

Plan je reis

In de Reisplanner kun je vanaf 72 uur voor vertrek zien welk type trein er ingezet zal worden. We adviseren je om voor vertrek altijd de Reisplanner te checken. Kun je door de inzet van geltreinen niet op eigen gelegenheid reizen? Dan kun je gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie voor jouw reis. Hiermee is het mogelijk om hulp te krijgen bij het in- en uitstappen. NS Reisassistentie is aan te vragen op 169 stations in Nederland.

Achter de schermen

1 september 2021

Joost Nagtzaam, projectleider programma toegankelijkheid bij NS, ziet zijn werk als een grote ontdekkingsreis. ‘Je denkt dat je een beeld hebt van waar mensen met een beperking tegenaan lopen, als je je dan gaat verdiepen blijkt dit vaak niet te kloppen.’

Lees het volledige artikel in SPOOR.

De Hoofdreiscoupé

3 juni 2021

Speciaal voor bewoners met dementie in verpleeghuizen heeft NS de Hoofdreiscoupé ontwikkeld. Kijkend uit het raam van de coupé glijdt het landschap voorbij, het lijkt alsof de trein echt over het spoor rijdt. de Hoofdreiscoupé biedt mensen met dementie zo even afleiding en de kans om positieve herinneringen op te halen.

Benieuwd naar het hele verhaal? Klik op de link om naar het nieuwbericht te gaan.

Toegankelijkheid bij NS in doof.nl

2 april 2021

Joost Nagtzaam, projectmanager Toegankelijkheid bij NS, is aan het woord in een interview met Doof.nl

'Ook voor reizigers die doof of slechthorend zijn willen we zoveel mogelijk barrières wegnemen'.


Benieuwd naar het hele verhaal? Klik op de link om naar het interview te gaan.

Resultaten bekend uit het klantonderzoek

26 maart 2021

Een toegankelijke treinreis voor iedereen, daar werkt NS hard aan. Ook voor mensen met een auditieve beperking wil NS de service en informatievoorziening steeds verder verbeteren. Aan het eind van 2020 heeft MarketRespons, in opdracht van NS, een onderzoek uitgevoerd onder mensen met  een auditieve beperking. NS wilde weten hoe zij het contact met NS Klantenservice* ervaren. Natuurlijk wilde NS óók weten hoe zij dit contact nog beter aan kunnen laten sluiten bij mensen met een auditieve beperking. NS is blij dat meer dan 250 mensen deel hebben genomen aan het onderzoek.

*NS verstaat onder NS Klantenservice de afdeling die, via Twitter, Chat, Facebook of telefonisch vragen, suggesties en klachten afhandelt.

Uit het onderzoek bleek dat een groot deel van deelnemers tevreden is over de mogelijkheden die er nu al zijn om in contact te komen met NS Klantenservice. Het onderzoek laat ook een aantal gewenste verbeteringen zien. Deelnemers geven aan dat er niet altijd genoeg rekening wordt gehouden met de beperking en klantadviseurs dan te snel of niet duidelijk genoeg spreken. Daarnaast zien we dat voor veel deelnemers contact via Twitter of Chat goed werkt, maar dat dit voor ouderen niet altijd het geval is. Dove respondenten geven aan dat de mogelijkheid van een (tele) tolk in sommige gevallen gemist wordt. In het algemeen geldt: hoe ingewikkelder de vraag of het probleem, hoe belangrijker het is dat de vorm van contact goed aansluit bij de wensen van een klant met een auditieve beperking. Hoewel het los stond van dit onderzoek werden de omroepberichten op de stations en in treinen vaak genoemd als lastig of niet te verstaan. Goed om te weten: dit punt heeft al aandacht binnen NS, dit jaar worden hier de eerste resultaten van verwacht.

Wat gaat NS doen met de uitkomsten?

NS is gestart met een werkgroep waar ook de verschillende belangenorganisaties voor mensen met een auditieve beperking bij aangesloten zijn. Deze werkgroep gaat aan de slag om te zorgen dat er voor alle medewerkers van klantenservice een duidelijke instructie komt voor contact met klanten met een auditieve beperking. Denk aan zaken als het beperken van achtergrondgeluid en langzaam en duidelijk praten.

Daarnaast onderzoekt de werkgroep ook de mogelijkheden tot het inzetten van andere contactmogelijkheden die beter zullen aansluiten bij de behoeftes van klanten met een auditieve beperking die er niet uit komen  met de ‘standaard’ mogelijkheden.