Hoofdnavigatie

Naar content

Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’

Lees alles over de nieuwe regels voor tussentijds in- en uitchecken.


Wat is tussentijds overstappen?

Tussentijds overstappen wil zeggen dat een reiziger een keer extra uit- en weer incheckt. Bijvoorbeeld bij een overstap, of om iets te kopen in de stationshal. Ook wanneer een reiziger wisselt van vervoerder, spreken we van tussentijds overstappen.

Op welke stations moet ik door de poortjes bij een overstap?

Dit geldt voor de volgende stations:

  • Amsterdam Muiderpoort
  • Amsterdam Zuid
  • Amsterdam Bijlmer ArenA
  • Den Haag Centraal
  • Hilversum

 

Wat bedoelen we met binnengebied?

Bij sommige reizigers ging het tussentijds overstappen tot 1 september 2016 niet goed. Reizigers die de door de poortjes moesten om hun reis te vervolgen, kwamen soms per ongeluk in een duurder tarief terecht. Het ging om reizigers met de volgende kortingsproducten: 

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend vrij
  • Voordeelurenabonnement
  • Traject vrij
  • NS-Business Card met Dal abonnement
  • NS-Business Card met Traject Vrij abonnement (bij reizen buiten het traject)

NS vindt niet dat reizigers benadeeld moeten worden door de inrichting van het station en wilde hier iets aan doen.

Waarom zijn er stations waar bij een overstap de poortjes moeten worden gepasseerd?

Dit zijn vaak stations met winkels, horeca of toiletten buiten de poortjes. Op deze manier kunnen overstappende reizigers ook gebruikmaken van deze voorzieningen.  

De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van de volledige reis. Wanneer u dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als u overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis.

Let op: omgekeerd werkt dit ook. Is uw eerste check-in tijdens de spits, dan blijft dit tarief gelden.

Waarom werkt het 2 kanten op? Het daltarief is toch voordeliger?

Allereerst willen we consequent zijn en een voorspelbare prijs hanteren. Bovendien is het is niet altijd voordeliger om in het daltarief te reizen. Na een wijziging van het tarief gaat namelijk ook de minimale reisafstand opnieuw in. De opgebouwde lange-afstandskorting vervalt dan.

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder geldt dit niet. 

Wat als er sprake is van een calamiteit?

Heel soms kan een trein niet verder rijden. U wordt dan (gratis) met de bus naar een station gebracht. Hiervandaan kunt u verder reizen. In deze gevallen zal het treinpersoneel uw OV-chipkaart voor u uitchecken.

Voor het vervolgtraject checkt u weer in. Het kan dan zijn dat tussen het uit- en weer inchecken meer dan 35 minuten zitten. U reist dan bijvoorbeeld tegen spitstarief verder, terwijl u aan het begin van uw reis in de daluren had ingecheckt.

Neem in zo’n geval contact op met de NS Klantenservice. Zij zullen beoordelen of u geld terug kunt krijgen. Bij meer dan 30 minuten vertraging kunt u sowieso geld terugkrijgen.

Nog vragen?

Heeft u vragen, klachten of opmerkingen over het nieuwe reisprincipe? Neem dan contact op met NS Klantenservice. Wij helpen u graag.