Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’

Lees alles over de nieuwe regels voor tussentijds in- en uitchecken.


Wat is tussentijds overstappen?

Tussentijds overstappen wil zeggen dat een reiziger een keer extra uit- en weer incheckt. Bijvoorbeeld bij een overstap, of om iets te kopen in de stationshal. Ook wanneer je wisselt van vervoerder, spreken we van tussentijds overstappen.

Op welke stations moet ik door de poortjes bij een overstap?

Dit geldt voor de volgende stations:

  • Alkmaar
  • Amsterdam Muiderpoort
  • Amsterdam Zuid
  • Amsterdam Bijlmer ArenA
  • Amsterdam Sloterdijk
  • Hilversum

 

Wat bedoelen we met binnengebied?

Bij sommige reizigers ging het tussentijds overstappen niet goed. Reizigers die de door de poortjes moesten om hun reis te vervolgen, kwamen soms per ongeluk in een duurder tarief terecht. Het ging om reizigers met de volgende kortingsproducten: 

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Voordeelurenabonnement
  • Traject Vrij
  • NS-Business Card met Dal abonnement
  • NS-Business Card met Traject Vrij abonnement (bij reizen buiten het traject)

NS vindt niet dat reizigers benadeeld moeten worden door de inrichting van het station en wilde hier iets aan doen.

Waarom zijn er stations waar bij een overstap de poortjes moeten worden gepasseerd?

Dit zijn vaak stations met winkels, horeca of toiletten buiten de poortjes. Op deze manier kunnen overstappende reizigers ook gebruikmaken van deze voorzieningen. 

Tijdens je reis kun je binnen 35 minuten uit- en weer inchecken zonder dat je je lange-afstandskorting verliest. Je kunt dan verder reizen in dezelfde tariefperiode (dal of spits). Houd er wel rekening mee dat je bij het weer opnieuw inchecken ook weer minimaal € 10 (voor abonnementhouders) of € 20 (voor niet-abonnementhouders) saldo op je OV-chipkaart moet hebben staan.

Wil je alleen iets kopen op het station of iemand uitzwaaien?

Je kunt binnen 60 minuten kosteloos in en uitchecken op hetzelfde station.

De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. 

Je dient wel binnen 35 minuten in te checken voor het vervolg van je reis. Doe je dit niet, dan bepaalt je tweede check-in het tarief van het vervolg van je reis. Reis je tijdens de spits verder, dan betaal je dus het volledige tarief.

Let op: omgekeerd werkt dit ook. Is je eerste check-in tijdens de spits, dan blijft dit tarief gelden.

Waarom werkt het 2 kanten op? Het daltarief is toch voordeliger?

Allereerst willen we consequent zijn en een voorspelbare prijs hanteren. Bovendien is het is niet altijd voordeliger om in het daltarief te reizen. Na een wijziging van het tarief gaat namelijk ook de minimale reisafstand opnieuw in. De opgebouwde lange-afstandskorting vervalt dan.

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

  • Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
  • Nee, bij de andere NS-abonnementen niet. Daar betekent de overstap naar een andere vervoerder een nieuw incheckmoment. Dat nieuwe incheckmoment bepaalt of je met korting reist. Dit werkt 2 kanten op. 

Wat als er sprake is van een calamiteit?

Heel soms kan een trein niet verder rijden. Je wordt dan (gratis) met de bus naar een station gebracht. Hiervandaan kun je verder reizen. In deze gevallen zal het treinpersoneel je OV-chipkaart voor je uitchecken.

Voor het vervolgtraject check je weer in. Het kan dan zijn dat tussen het uit- en weer inchecken meer dan 35 minuten zitten. Je reist dan bijvoorbeeld tegen spitstarief verder, terwijl je aan het begin van je reis in de daluren had ingecheckt.

Neem in zo’n geval contact op met de NS Klantenservice. Zij zullen beoordelen of je geld terug kunt krijgen. Bij meer dan 30 minuten vertraging kun je sowieso geld terugkrijgen.

Nog vragen?

Heb je nog vragen, klachten of opmerkingen over het nieuwe reisprincipe? Neem dan contact op met NS Klantenservice. We helpen je graag.