Naar content

Hoofdnavigatie

Corona (COVID-19)

2 april 2020 - NS neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. En om ervoor te zorgen dat reizigers die echt afhankelijk zijn van de trein, zoals mensen in vitale beroepen, hier gebruik van kunnen maken. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het virus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers.


Speciale basisdienstregeling

NS en ProRail nemen maatregelen om te zorgen dat reizigers die echt afhankelijk zijn van de trein, zoals mensen in vitale beroepen, de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst. NS rijdt daarom voorlopig tot en met 28 april de speciale basisdienstregeling.

Dit houdt in dat vanaf ieder station in Nederland in alle richtingen twee treinen per uur rijden. Vanaf stations waar normaal één keer per uur een trein vertrekt, blijft dit zo. Wij raden iedereen aan om voor vertrek de NS Reisplanner of de NS-app te raadplegen voor het meest actuele reisadvies.

Dringend advies

Let op! Reis dus alleen met de trein als dat noodzakelijk is! En houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar, op het station, in de trein en bij het in- en uitstappen

Abonnementen en losse kaartjes

Veel reizigers hebben vragen over o.a. het stopzetten of pauzeren van een abonnement, bestelde treinkaartjes of het kunnen uitstellen van een Keuzedag. In de veelgestelde vragen proberen we daar antwoord op te geven. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.

Heeft u toch nog vragen? Houd er dan rekening mee dat het momenteel erg druk is bij NS Klantenservice en de wachttijd daardoor langer is dan u van ons gewend bent.

Andere adviezen indien u gaat reizen met NS

  • De serviceverlening op stations en in trein kan anders zijn dan u van ons gewend bent. Door de extra maatregelen, afgekondigd door de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing en het RIVM, zijn minder reizigers aanwezig op het station en in het OV en zijn ook minder NS-medewerkers inzetbaar. Uiteraard zorgen we er voor dat uw veiligheid op het station geborgd blijft.
  • Het proces van NS Reisassistentie wordt, gezien de situatie, (deels) aangepast. U kunt nog steeds NS Reisassistentie aanvragen voor uw reis, maar fysiek contact tussen de assistentieverlener en u of uw hulpmiddel wordt zoveel mogelijk vermeden. Lees er meer over op de bijbehorende pagina.
  • Er is per station tenminste een Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open. Deze zijn momenteel geopend van maandag tot en met zondag van 09.00 – 17.00 uur. Zo kunnen wij u, indien gewenst, van informatie of hulp voorzien. De winkel op Ede-Wageningen is helaas gesloten.
  • Op stations houden we, waar mogelijk, een verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn. Op stations waar geen AH to Go aanwezig is gaat het om een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.
  • Wij doen er alles aan onze collega’s gezond en fit te houden en de dienstverlening zo optimaal mogelijk te blijven uitvoeren. Daarom vragen wij u zoveel mogelijk met PIN te betalen en, bij controle door het treinpersoneel, uw vervoerbewijs zelf voor het scanapparaat van de conducteur te houden.
  • In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is worden zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.
  • Bagagekluizen op alle stations, behalve Amsterdam Centraal, zijn niet meer in gebruik. Reizigers kunnen nog wel hun bagage ophalen. Sanifair toiletten en toiletten met contactloos betalen zijn open.
  • Vanaf 21 maart is er per station tenminste één fietsenstalling open voor onze reizigers. De stallingen zijn open van een kwartier voor de eerste trein tot een kwartier na de laatste trein. Zo bieden we onze reiziger op elk station een parkeerplek voor de fiets. In deze stallingen is ook de OV-fiets te huur. Kijk op ns.nl/fietsenstallingen om te zien welke fietsenstalling op het station open is.

Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers.

Advies RIVM

Als het gaat om coronamaatregelen volgen de OV-bedrijven de lijn van de overheid en het RIVM. Zij zijn immers de experts en leidend op dit punt. Op dit moment adviseert het RIVM om de standaardmaatregelen op te volgen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen geven. Dit betekent:

  • was je handen regelmatig,
  • hoest en nies in je elleboog,
  • gebruik papieren zakdoekjes,
  • vermijd het schudden van handen,
  • houd tenminste 1,5 meter afstand van elkaar (ook op het station en in de trein).

Daarnaast geldt sinds donderdagavond 12 maart het advies zoveel mogelijk thuis te werken of werktijden te spreiden. Ook is voor kwetsbare personen het advies om het openbaar vervoer te mijden. De maatregelen gelden voor heel Nederland t/m 31 maart 2020.