Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen over Dott

Heb je vragen over hoe het huren van een Dott-fiets werkt? Of over het betalen, het slot of de fiets zelf? Check alles wat je moet weten over de Dott-fiets.


Tijdelijk geen fietsen te huur

TIER is veranderd in Dott. Helaas kan je daardoor op dit moment geen fietsen huren via onze app. Binnenkort kan je weer fietsen zoals je gewend bent.

Tijdelijk geen fietsen te huur

Huren en betalen

  • Kan ik een Dott-fiets huren met mijn OV-chipkaart?

    Ja, je kan een Dott-fiets huren met een persoonlijke OV-chipkaart met daarop een NS Flex-abonnement (ook Flex Basis).

    Heb je een anonieme OV-chipkaart of een abonnement waarmee je op saldo reist? Dan kan je geen Dott-fiets via ons huren.

    Weet je niet welk abonnement je hebt? Log dan in op Mijn NS en bekijk daar welk abonnement er op je OV-chipkaart staat.
     

  • Kan ik meerdere Dott-fietsen tegelijk huren met één kaart?

    Nee, je kunt maar 1 Dott-fiets tegelijk huren.

  • Kan ik een Dott-fiets reserveren?

    Nee, je kan een Dott-fiets via onze app niet vooraf reserveren. Op het moment dat je een fiets selecteert op de kaart en een rit start, begint je huur te lopen.

  • Hoeveel kost het huren van een Dott-fiets?

    Je huurt een Dott-fiets voor € 0,26 per minuut. Je betaalt altijd een starttarief van € 1. De kosten van je rit lopen door totdat je je rit stopt.

  • Hoe betaal ik voor mijn rit?

    Je betaalt los voor iedere rit die je maakt op een Dott-fiets. We schrijven de kosten van je rit maandelijks van je rekening af, tegelijk met de kosten van je NS Flex-abonnement.

  • Waar zie ik hoeveel mijn rit heeft gekost?

    Je ziet hoeveel je rit heeft gekost bij je transacties in Mijn NS. Ook krijg je elke maand een factuur van ons, met daarop alle ritten die je in een maand gemaakt hebt. 

    Kosten op je factuur
    Je vindt de ritten met de Dott-fiets op je factuur onder het kopje 'Deur-tot-deurdiensten' en vervolgens 'Elektrische deelfiets'. Daar vind je ook informatie over de datum van je rit, waar je de fiets hebt opgehaald en hoe lang je hebt gefietst.

  • Ik heb teveel betaald of een vraag over mijn betaling

    Neem dan contact op met de NS Klantenservice. We denken graag met je mee.

Parkeren, pauzeren en rit stoppen

  • Hoe stop ik mijn rit?

    Wil je de huur van de fiets stoppen? Zorg dat de fiets in een servicegebied staat. Dit is het gebied op de kaart dat niet roodgekleurd is óf waar blauwe P's staan. Als er blauwe P's op de kaart staan, dan is het in dat gebied verplicht om in de aangegeven blauwe parkeerzones te parkeren.

    Kijk altijd goed of je met de fiets geen doorgang blokkeert. Duw daarna de standaard naar beneden, zet je fiets op slot en stop je rit in de app.

  • Waar mag ik de Dott-fiets parkeren?

    Je mag je Dott-fiets alleen parkeren in een servicegebied. Dit is het gebied dat niet roodgekleurd is óf waar blauwe P's staan. Als er blauwe P's op de kaart staan, dan is het in dat gebied verplicht om in de aangegeven blauwe parkeerzones te parkeren.

  • Kan ik mijn rit pauzeren?

    Als je je fiets op slot zet, pauzeer je je rit. Je kan dit zo vaak doen als je wilt. Je betaalt dan wel nog steeds de prijs per minuut. 

    Wanneer je je rit hebt gepauzeerd, kan je de fiets niet verplaatsen. Hou er rekening mee dat je de fiets maximaal 2 uur kan huren, inclusief pauzes. Na de 2 uur stopt de rit automatisch.

  • Kan ik de Dott-fiets op slot zetten tijdens een actieve rit?

    Je kan je Dott-fiets op slot zetten tijdens een actieve rit. Als je je fiets op slot zet, pauzeer je je rit. Je kan dit zo vaak doen als je wilt. Je betaalt dan wel nog steeds de prijs per minuut. 

    Wanneer je je rit hebt gepauzeerd, kan je de fiets niet verplaatsen. Hou er rekening mee dat je de fiets maximaal 2 uur kan huren, inclusief pauzes. Na de 2 uur stopt de rit automatisch.
     

  • Ik kan mijn rit niet stoppen.

    Lukt het niet om de huur van je fiets te stoppen? Probeer de volgende oplossingen:

    • Controleer of je niet in een rode zone staat, met een parkeerverbod. 
    • Controleer of je je locatie deelt en je internetverbinding hebt. 
    • Rijd wat rond in het gebied, zodat de gps je locatie kan herkennen.
    • Controleer of de fiets op slot staat en het slot goed in de fiets zit.

    Kan je je rit nog steeds niet stoppen? 
    Neem dan contact op met de Dott klantenservice (tussen 08.00 en 20.00 uur) op +31 20 53 217 66.

Dott-fietsslot

  • Hoe haal ik de fiets van het slot?

    Zo haal je de fiets van het fysieke slot:

    1. Start je rit via de app.
    2. Trek de kabel aan de zijkant van de fiets uit het wielslot. 
    3. Steek de pen vervolgens aan de achterkant van de fiets in het spatbord.
  • Ik krijg mijn Dott-fiets niet van het slot.

    Krijg je je fiets niet van het slot? 

    1. Ga dan naar het scherm van je actieve rit.
    2. Klik hier op 'Pauzeer of hervat fiets'
    3. Kies daarna voor 'Fiets opnieuw opstarten'

    Lukt het niet? Neem dan contact op met de NS Klantenservice
     

  • Hoe zet ik de fiets op slot?

    Zet je fiets onderweg op slot of voordat je je rit stopt.

    1. Trek de kabel uit het spatbord aan de achterkant van de fiets.
    2. Doe de kabel in het wielslot aan de zijkant van de fiets.
    3. Is het lampje op het stuur nu groen ? Dan staat de fiets op slot. Je kan nu eventueel je rit stoppen.

    Blijft het lampje paars? Het kan zijn dat het slot niet goed werkt. Trek de kabel uit het wielslot en probeer het nog een keer.
     

Iets melden

  • De Dott-fiets staat er niet.

    Staat de Dott-fiets niet op de aangegeven plek? Misschien geeft je telefoon jouw locatie niet goed door. Controleer of je locatie op de kaart klopt. 

    Klopt je locatie niet (helemaal)?
    Ververs je locatie door twee keer op het blauwe pijltje rechtsonder op de kaart te klikken.

    Klopt je locatie?
    Dan wordt misschien de locatie van de fiets niet goed doorgegeven. Kijk of de fiets ergens anders in de omgeving staat.

    Als je de fiets hierna nog niet kunt vinden, zoek dan een andere fiets in de buurt. 
     

  • De elektrische ondersteuning werkt niet (meer).

    De elektrische ondersteuning gaat automatisch aan wanneer je sneller gaat dan 5 km/u. 

    Gebeurt dit niet? Neem dan contact op met de Dott klantenservice (tussen 08.00 en 20.00 uur) op +31 20 53 217 66.

  • De Dott-fiets heeft een lekke band.

    Neem contact op met de Dott klantenservice (tussen 08.00 and 20.00 uur) op +31 20 53 217 66 om de lekke band te melden.

  • De Dott-fiets is gestolen.

    Is je Dott-fiets gestolen? Neem meteen contact op met de Dott klantenservice (tussen 08.00 en 20.00 uur) op +31 20 53 217 66 om de diefstal te melden.

  • Ik heb een ongeluk gehad.

    Heb je een ongeluk gehad? Zorg altijd eerst dat je zelf veilig bent. Bel de politie of ambulance als dit nodig is. Neem daarna contact op met de Dott klantenservice (tussen 08.00 en 20.00 uur) op +31 20 53 217 66.

Veiligheid en regels

  • Hoelang mag ik een Dott-fiets gebruiken?

    Je huurt een fiets maximaal 1 of 2 uur, afhankelijk van de stad en inclusief eventuele pauzes. Na deze tijd stopt de rit automatisch. De elektrische trapondersteuning valt dan uit. Je kunt op dat moment wel een nieuwe rit starten.

  • Zijn de regels in iedere regio en stad hetzelfde?

    De meeste regels zijn overal hetzelfde. Het kan wel per regio of stad verschillen, waar je de fiets mag parkeren. 

    Parkeer je fiets altijd in een servicegebied. Dit is het gebied op de kaart dat niet roodgekleurd is óf waar blauwe P's staan. Als er blauwe P's op de kaart staan, dan is het in dat gebied verplicht om in de aangegeven blauwe parkeerzones te parkeren.
     

  • Kan er iemand op de bagagedrager zitten?

    Nee, je kan niet op de bagagedrager zitten. De Dott-fiets is niet gemaakt om 2 personen te dragen. 

  • Kan ik de Dott-fiets buiten het servicegebied gebruiken?

    Buiten het servicegebied mag je wel fietsen. Dit gebied is in het rood aangegeven op de kaart. Je mag je rit hier alleen niet stoppen. Doe je dit wel, dan betaal je extra kosten voor het verplaatsen van de fiets.

Over de fiets

  • Hoe laad ik de Dott-fiets op?

    Je hoeft je Dott-fiets niet zelf op te laden. Wanneer een batterij bijna leeg is, vervangen de medewerkers van Dott deze.

  • Hoe doe ik het licht van mijn Dott-fiets aan?

    De lichten van je Dott-fiets gaan automatisch aan als je je rit start. 

    Gebeurt dat niet? Neem dan contact op met de Dott klantenservice (tussen 08.00 en 20.00 uur) op +31 20 53 217 66.

  • Hoeveel kilometer kan ik fietsen?

    Zodra je een fiets aanklikt op de kaart, zie je hoeveel kilometer je ongeveer nog kan rijden. Als er meerdere fietsen in de buurt staan, kies dan altijd de fiets met de volste batterij.