Hoofdnavigatie

Naar content

Veelgestelde vragen

Er zijn veel vragen over de OV-chipkaart. Over abonnementen, toeslagen en misbruik bijvoorbeeld. Wij beantwoorden deze vragen graag. Wilt u weten hoe de OV-chipkaart werkt? Kijk op de speciale website.


Kan straks echt iedereen poortjes passeren?

Alle abonnementhouders hebben een OV-chipkaart waarmee ze poortjes kunnen passeren. Zakelijke reizigers hebben daarvoor een NS-Business Card. Reizigers die recht hebben op reizen met korting hebben ook een OV-chipkaart waarmee ze poortjes kunnen passeren. Reizigers die voor het volledige tarief bijvoorbeeld een enkele reis of retourreis maken kunnen dat doen door met hun OV-chipkaart op saldo te reizen of door een eenmalige chipkaart te kopen. Ook hiermee zijn poortjes te passeren. NS heeft verder nog een aantal overige ‘producten’ die reizigers gebruiken om te reizen. Deze zijn te laden op de OV-chipkaart of te koop op een eenmalige chipkaart of e-ticket met barcode.

Internationale reizigers kunnen een eenmalige chipkaart of e-ticket met barcode kopen naar het buitenland. En reizigers die Nederland in reizen hebben een barcode op hun vervoerbewijs of krijgen een KeyCard uitgereikt met barcode. Met de barcodes op vervoerbewijzen zijn de poortjes ook te passeren.

Voor passanten die niet reizen maar wel het station willen passeren zijn of komen op enkele stations stationspassage-passen in gebruik, om zo de poortjes te passeren.

Wat is er de afgelopen jaren allemaal gebeurd?

Een overzicht van de geschiedenis van de OV-chipkaart.

  • 2000
    Start OV-chipkaart en Poortjes (OVCP) project
  • 2006
    Voordeeluren abonnement op de OV-chipkaart Start bouw poorten
  • 2009
    Introductie Reizen op Saldo
  • 2011
    Nieuwe abonnementen geïntroduceerd (met avondspits)
    Introductie Reizen op Rekening zakelijke markt
  • 2009
    Introductie Reizen op Saldo
  • 2011
    Nieuwe abonnementen geïntroduceerd (met avondspits)
    Introductie Reizen op Rekening zakelijke markt
    OV-fiets toegevoegd
  • 2012
    Productenportfolio vereenvoudigd (van 300 naar 60)
    Portfolio interoperabel
    Reizen op Saldo proces verbeterd
    Campagne 'OVCP op 1 in de NS automaat'
    Introductie NS Businesscard
    Verplicht check-in en check-out voor studenten
    Toevoeging Greenwheels en Q-park
    Poortjes 50% in werking
  • 2013
    Dubbel opstaptarief
    Start migratie zakelijke producten
    Samenreiskorting en RailRunner toegevoegd Introductie OV-chip Plus
    Toevoeging Keuzedagen VoorDeelUren
    Start proefbedrijf Traject Vrij
    Stopzetten via-producten
    Start pilots Beheerste Toegang Stations
  • 2014
    Prijzen voor papieren kaartjes voor een reis met meerdere vervoerders bijna geheel gelijkgetrokken met prijs van de reis met OV-chipkaart
    Introductie Traject Vrij in plaats van de maand- en jaartrajectkaart
    Lange spitsproeven op Woerden, Rotterdam Alexander, Almere Centrum en Enschede
    Proeven met de barcodelezer op poortjes
    Passagepassen voor medewerkers op en rond stations om poortjes te openen
    Invoering eenmalige chipkaart, oude papieren kaartje verdwenen
    Op 26 stations zijn de poortjes in gebruik genomen
  • 2015
    Op zo'n 30 stations zijn de poortjes in gebruik genomen
  • 2016
    Op 14 stations zijn de poortjes in gebruik genomen

Hoe kunnen reizigers de toegangspoorten openen?

De toegangspoorten kunnen op verschillende manieren worden geopend, namelijk met:

  • een OV-chipkaart met daarop een spoorproduct/NS-product of een passagerecht op stations die hiervoor in aanmerking komen;
  • een eenmalige OV-chipkaart met daarop een spoorproduct/NS-product (geen passagerecht op eenmalige chipkaart);
  • een 2D-barcode behorend bij een spoorproduct/NS-product.

Op ieder station met toegangspoorten zal er minimaal 1 poort geopend kunnen worden met een 2D-barcode. Dit is de brede poort in de poortrij. De mogelijkheid om met een barcode te kunnen passeren wordt duidelijk aangegeven op het paaltje. Voor stations met een grote doorstroom worden meer of alle poorten voor passage geschikt gemaakt met een 2D-barcode.

Welke stations worden beheerst toegankelijk?

Niet alle NS-stations worden beheerst toegankelijk. Tussen begin 2014 tot en met 2017 heeft NS ruim  70 stations beheerst toegankelijk gemaakt. Volgens berekeningen komen naar verwachting bij dit aantal dan 9 van de 10 reizigers minimaal 1 x een poortje tegen op hun reis. Welke stations dit zijn is te vinden op de volgende pagina.

Waarom een toeslag voor eenmalige vervoerbewijzen?

Reizigers in het OV zonder OV-chipkaart kunnen altijd reizen met een eenmalig vervoerbewijs. Hierop zit een toeslag. De hoogte daarvan is redelijk vergelijkbaar met de toeslag op eenmalige vervoerbewijzen in bus, tram en metro. Op de bus en tram zit hierin géén chip. Bij de metro bij GVB en RET en nu dus bij alle spoorvervoerders wel.

Wat is in de plaats gekomen voor het oude papieren kaartje?

Het product voor 9 juli 2014 Het alternatief per 9 juli 2014
Enkele reis en retour (vol tarief)

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart met toeslag

Enkele reis (voorheen Easy ticket) Amsterdam - Schiphol

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart met toeslag

vanAnaarBeter

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart met toeslag

Dagkaart

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart met toeslag

Railrunner

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart zonder toeslag

Dagkaart Fiets

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart zonder toeslag

Dagkaart Hond

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart zonder toeslag

ICE toeslag enkele reis

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart zonder toeslag

Toeslagen Intercity direct

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart zonder toeslag

Euregioticket

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart zonder toeslag

Kortingskaartje voor alleenreizende kinderen

OV-chipkaart of eenmalige chipkaart zonder toeslag

Kaartjes naar Duitsland en België

Eenmalige chipkaart zonder toeslag

Kortingskaartjes buiten traject van Jaartrajectkaart (in omloop tot midden 2015)

Houders laden voor een reis (enkele reis, retour, voltarief, reductie) buiten traject een digitaal vervoerbewijs via de automaat of balie.

Kortingskaartjes buiten traject van Grensabonnement

Houders laden voor een reis (enkele reis, retour, voltarief, reductie) buiten traject een digitaal vervoerbewijs via de automaat of balie.

Maand- en jaartrajectkaart

OV-chipkaart met abonnement Traject Vrij; buiten traject betalen op rekening

Enkele reis en retour (40% reductie)

OV-chipkaart met kortingsabonnement. Samenreizigers kunnen samenreiskorting laden op hun OV-chipkaart.

Enkele reis en retour (50% reductie)

Te gebruiken door houders van FIP/Eurail/Interrail. eenmalige chipkaart zonder toeslag; alleen bij de balie verkrijgbaar.

Overgangsbewijzen

Vaste Toeslag laden op OV-chipkaart of klassewissel op OV-chipkaart, alleen beschikbaar voor abonnementhouders.