Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Voor deelnemers

Je doet mee met NS in de reis van morgen! Daarmee test je als één van de eersten reizen met je betaalpas in de trein door heel Nederland. Hiermee help je de toekomst van reizen zo makkelijk mogelijk te maken.


Dit kun je verwachten

  • Je test de nieuwe manier van reizen met de trein: in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel.
  • Het is een proef waarbij misschien niet alles perfect verloopt. Daarom leren we graag van jouw ervaringen en deel je met ons je mening en je kritische blik. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening verder verbeteren.
  • Bij sommige incheckpalen of poorten blijkt in- of uitchecken met je betaalpas nog niet goed te werken. Probeer het in dat geval bij een andere incheckpaal of poort.

In- en uitchecken tijdens de proef

Sinds 29 augustus kun je als proefdeelnemer bij NS reizen met je contactloze betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel. Zodra je op een station bent, check je in met je betaalpas. Dit kan op alle NS- stations bij palen en poortjes. Ben je bijvoorbeeld op station Utrecht Centraal, dan houd je jouw betaalpas tegen de kaartlezer op het poortje om in te checken.

Je betaalt het normale 2e klas tarief, maar mag tot 1 november reizen in de 1e klas met je betaalpas of creditcard. Als bedankje, omdat we blij zijn dat je ons helpt met testen. Reizen met korting is helaas niet mogelijk. Wordt er om je vervoerbewijs gevraagd? Controle in de trein gaat op dezelfde manier als met een OV-chipkaart.

Inzicht in je gemaakte ritten

’s Nachts wordt de totale prijs in rekening gebracht van de ritten die je op de vorige dag hebt gemaakt. De volgende dag zie je de afschrijving op je bankrekening of is het bedrag zichtbaar op het overzicht van je creditcard. Dit is te herkennen aan een omschrijving die begint met NLOV.

In de OVpay App zie je of je bent ingecheckt, welke reizen je hebt gemaakt en wat hiervan van de kosten zijn. Koppel dan wel je betaalpas aan de app, nadat je eerst een reis hebt gemaakt en betaald. Binnenkort is het ook mogelijk om je betaalpas aan je MijnNS account te koppelen. Houd hiervoor MijnNS in de gaten. Maak je liever geen account aan? Dan kun je ook de details van de reizen die horen bij één specifieke afschrijving opvragen via OVpay.

Ben je vergeten uit te checken? Je kunt dit laten corrigeren via de telefonische OVpay Klantenservice, te bereiken via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) op maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 17:00 uur. Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt, zodat je snel geholpen kunt worden: het referentienummer dat begint met NLOV (te vinden op je bank- of creditcardafschrift) en het afgeschreven totaalbedrag.

Heb je vertraging gehad tijdens je reis met NS? Vul dan het formulier in op https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html.

Privacy

In- en uitchecken met je betaalpas is net zo veilig als contactloos betalen in een winkel. Ook beschermen we je privacy. Zo kunnen wij je bankgegevens niet inzien en heeft de bank geen inzicht in je reisgegevens.

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen

'In- en uitchecken met je betaalpas of creditcard' is een proef. Daarom leren we graag van jouw ervaringen. Als je je hebt aangemeld voor de proef, doe je mee met ons klantonderzoek. Voor dit klantonderzoek ontvang je gedurende de proef per e-mail een uitnodiging van het bureau Blauw om je ervaringen met ons te delen.

Heb je een vraag?

Dit regel je eenvoudig zelf. Vind snel het antwoord op je vraag bij veelgestelde vragen.

OVpay

In- en uitchecken voor je treinreis bij NS was nog nooit zo makkelijk.

Over de proef

De manier van in-en uitchecken gaat veranderen en dat willen we testen!

Veelgestelde vragen

Je hebt vast een vraag over de proef. Lees hier het antwoord op je vraag.